Exposició anterior 5 de juny, 2021 — 17 de juny, 2021

GUARDAR A FORA PEREJAUME DES DEL 05/06/2021. ALELLA EL MASNOU MATARÓ CALDES D'ESTRAC SANT POL DE MAR

DEL 5 AL 17 DE JUNY DE 2021

El Museu de Pintura de Sant Pol de Mar,el M|A|C Mataró Art  Contemporani, la Fundació Palau de Caldes d'Estrac, l'Espai d'Art i Creació Can Manyé d'Alella i l'Ajuntament de El Masnou impulsen de manera conjunta un nou projecte que vol consolidar sinergies de pràctiques contemporànies entre aquests centres del territori, que permetran visibilitzar el Maresme com a comarca altament vinculada a la contemporaneïtat artística i de difusió dels seus creadors.

Aquest projecte s'idea pensant en un únic artista, Perejaume, qui ha desenvolupat diferents propostes en format d'instal·lacions, una a cada població, basades en accions artístiques sota un mateix eix comú. Aquest lligam vol fomentar l'interès per visitar la totalitat de l'obra en un recorregut que, lluny de suposar una dificultat, s'integra com a singularitat que ofereix singularitats enriquidores. En essència, amb Guardar a fora, plantegem de dilatar, recórrer i perdre aquesta comarca tan llargaruda, a partir de set o vuit obres, disposades tot al llarg, amb una certa escala de presència i de discurs.

Espais i dates:

Alella - Can Manyé (Riera Fosca, 42) | 05.06 - 25.07

Cades d'Estrac - Fundació Palau (Riera, 54) | 05.06 - 17.10

El Masnou - El Masnou Arts Visuals (Cinema La Calàndria) | 05.06 - 17.06

Mataró - M|A|C Mataró Art Contemporani - Les Cinc Sénies (cruïlla Camí del Mig i Camí de Can Redéu) | 04.06 - 12.06

Sant Pol de Mar - Amic de les Arts - Jardins del Pla (C/ Abat Deàs, 20) | des del 05.06

Agenda:

04.06.21 | 19h Obertura a les Cinc Sénies de Mataró.

05.06.21 | 12h Paraules comarcals amb Anna Maluquer, Jaume Coscollar i Perejaume a la Fundació Palau de Cades d'Estrac.

06.06.21 | d'11h a 14h Recorregut amb autocar des de cada municipi.

06.06.21 | 13h Foradir al Cinema la Calàndria del Masnou amb Joan Puigdefàbregas, Jaume Coscollar i Perejaume.

12.06.21 | 21h Projecció de la duradera, La Presó, Martaró.

22.06.21 | 21h L'arboricultor Monòleg de Perejaume dit per Paula Blanco al Centre Cultural de Sant Pol.

Maresme, 7 de maig de 2021.- Cinc institucions del Maresme - l'Espai d'Art i Creació Can Manyé d'Alella, el cinema La Calàndria d’El Masnou, M|A|C Mataró Art Contemporani, la Fundació Palau de Caldes d'Estrac i el Museu de Pintura de Sant Pol de Mar- han impulsat de manera conjunta el nou projecte de Perejaume Guardar a fora, en paraules de l’artista: “una exposició trencada en llocs i uns llocs articulats per les obres que s'hi exposen”. La iniciativa, comissariada per Jaume Coscollar, visibilitzarà al Maresme del 5 al 17 de juny  un intent de celebració de l’espai i la cultura.
Segons el mateix autor, amb Guardar a fora es planteja “dilatar, recórrer i perdre aquesta comarca tan llargaruda, a partir d’un nombre d’obres disposades tot al llarg, amb una certa escala de presència i de discurs que els permeti de teixir una extensió més o menys conjunta i una mica meravellada”.  I així és com es presenten les cinc propostes, una per cada població que hi participa, en diferents formats que van des d’una exposició de dibuixos a una intervenció en un camp de conreu.

El Maresme com a camp
La mostra arrenca amb l’acte de daurar un femer en un dels horts de les Cinc Sènies de Mataró. “En el fet de daurar amb pa d’or un femer, -diu Perejaume- es franquegen tot un seguit de tractes. Des del plantejament barroquíssim d’aparellar esplendor i podridura, al col·lapse del cicle agrari que comporta, per dauradura dels fems, la semblança entre femer i paller.” I afegeix: “Per altra banda l’acció d’enjoiar un femer així, també és una lloança: aquest turonet obscur prop de les cases amb conreus i bestiar m’ha fascinar sempre, tant pel que té de benfer, d’ajust i adaptació al cicle productiu, com per com exposa, ben a la vista de tothom, que l’oblit és fèrtil. Qüestions, totes dues d’una rabiosa contemporaneïtat”.
Una altra obra específicament agrària és l’acció de Regar el mar que s’exposa al Cinema La Calàndria d’El Masnou. Segons l’artista, “el fet de regar el mar amb aspersors presenta una paradoxa doble perquè, tant s’hi endevina un sobreesforç gratuït (fins i tot una dilapidació d’energia), com una exigència a conrear arreu (fins i tot a l’aigua salada) i, sobretot, una voluntat de donar més i no d’extreure tant”.
Maresme és la intervenció suberosa del tronc d’una palmera indiana, als Jardins del Pla a Sant Pol. Pel que fa a les sales d’exposicions, a Can Manyé d’Alella es presenten dues obres pedestres: Picarols i El mar a peu, l’una lligada al coll de Font de Cera i l’altra a la sorra d’El Masnou. A la Fundació Palau de Caldes s’hi exposen, conjuntament i amb cura, 26 dibuixos de sols seguits d’una projecció: Encendre el mar.

“Perejaume, malgrat li pesi, és un artista i escriptor de culte. Les seves obres i llibres han creat un cos d’imatges i d’idees que, un cop superada la seva aparença anacrònica, constitueixen una esmena a les nostres formes de vida globalitzades. La seva adhesió al localisme no té un rerefons folklòric, sinó radical. Quan el sistema de l’art sembla demanar un internacionalisme acrític, Perejaume transita aquest món des d’una perspectiva lligada a la materialitat històrica i ancestral del camp. Una descripció injusta fora considerar-lo un poeta, accepció que se li adjudica per la seva capacitat d’apropiar-se del llenguatge que sovint posa de cap per avall amb l’ajuda d’una ironia enlluernant. Millor fora considerar-lo un pagès que en algun moment fou artista.”  (Carles Guerra)

Algunes obres destacades
Exposicions
•    Deixar de fer una exposició (MACBA, 1999)